Ipsos-onderzoek: Nederlanders zijn niet meer gaan gokken door legalisering online kansspelen

Grote meerderheid speelt bij online aanbieders met vergunning

Den Haag, 30 mei 2022 – Het opengaan van de online kansspelmarkt op 1 oktober 2021 heeft niet geleid tot een grote aanwas aan nieuwe klanten die voorheen niet deelnamen aan online kansspelen. Dat blijkt uit de Online Kansspel Barometer, een jaarlijks onderzoek van Ipsos naar de online kansspelmarkt, in opdracht van NOGA, de Nederlandse Online Gambling Associatie. Het aantal Nederlanders dat de afgelopen twaalf maanden online heeft gespeeld, is gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar, namelijk zo’n 11% van de volwassen bevolking.

Van de Nederlanders die sinds 1 oktober 2021 online hebben gespeeld, gokt 78% uitsluitend bij in Nederland vergunde aanbieders gedaan. Dit betekent dat Nederlanders die toch al online speelden dit nu goeddeels doen in een veilige en verantwoorde omgeving, waarin consumentenbescherming centraal staat. Het bezoek aan illegale goksites, zonder vergunning van de Kansspelautoriteit, is drastisch afgenomen.

Uit de nieuwe editie van de Online Kansspel Barometer die integraal op de NOGA site is gepubliceerd, komt verder naar voren dat Nederlanders sinds 1 oktober 2021 erg veel reclame voor online kansspelen zien op televisie. Een groot deel van Nederland juicht vergaande restricties voor gokreclame toe. Zo is er steun voor maatregelen om geen reclames met bekende sporters of rolmodellen meer toe te staan, tv-reclames alleen na 21.00 uur ’s avonds toe te staan, en een verbod op reclames gericht op jongeren en kwetsbare groepen.

Tot slot blijkt dat de meeste spelers spelen bij een illegale site riskant vinden, maar 70% van hen niet weet hoe je een aanbieder met Nederlandse vergunning kunt onderscheiden van een illegale aanbieder.

Reactie Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA

Peter-Paul de Goeij, directeur van NOGA, de branchevereniging van online kansspelaanbieders, reageert op de Online Kansspel Barometer van Ipsos: “De Online Kansspel Barometer van Ipsos levert ieder jaar weer bruikbare inzichten op. Zo blijkt dat de kanalisatie van spelers richting het legale aanbod goed op gang is gekomen. We moeten echter alles op alles zetten om die 78% van de spelers die al gekanaliseerd is, te behouden voor het lokaal vergunde aanbod, en de laatste 22% die nu nog wel eens illegaal gokt, ook definitief voor vergunde aanbieders te laten kiezen. Uit de Barometer blijkt ook dat 5% van de Nederlanders behoort tot de risicogroep voor gokproblemen, en onder jongvolwassenen is dat 8%. Juist die groep moeten we zo goed mogelijk beschermen tegen de risico’s die nu eenmaal aan gokken kleven. Dat kan alleen wanneer ze gokken bij aanbieders met een Nederlandse vergunning. Reclame is irritant, maar het helpt wel om die doelstelling te halen – zeker als nog duidelijker wordt dat alleen legale aanbieders reclame mogen maken.

Over NOGA

De Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA) is de branchevereniging en vertegenwoordiger van online kansspelaanbieders die inzetten op een veilige en verantwoorde deelname aan online kansspelen in Nederland. NOGA telt momenteel 13 leden, veelal internationaal opererende gerenommeerde en genoteerde bedrijven, waaronder onder meer Bayton, bet365, BetCity, Betsson, Betway, EM Group, Entain, Flutter, Kindred, LeoVegas, Nuvei en Tombola.

Over het onderzoek
De gegevens zijn gebaseerd op een online onderzoek van Ipsos onder een representatieve groep van 2.003 volwassen Nederlanders met een representatieve boost naar 828 jongvolwassenen (18-34 jaar) tussen 14 februari en 23 februari 2022. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproef en de samenstelling van de Nederlandse bevolking op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding en regio zijn door een weging gecorrigeerd.